
Atverot jaunāko interjera žurnālu, uzreiz kļūst skaidrs: parkets ir atgriezies ar vērienu.
Starp glancētām fotogrāfijām redzami eleganti koka raksti – skujiņa, chevron, Versaļas paneļi. Lai gan varētu šķist, ka tā ir jauna interjera mode, patiesībā parketa vēsture sniedzas vairākus gadsimtus atpakaļ, līdz pat karaļu un aristokrātijas laikam.
Kas ir parkets?
Parkets sastāv no precīzi izgrieztiem koka dēlīšiem, kas tiek izkārtoti ģeometriskos vai mākslinieciskos rakstos. Tas ir elegances, meistarības un amatniecības simbols, kas Eiropā parādījās vēlajos viduslaikos un renesanses periodā kā attīstība no vienkāršām koka dēļu grīdām.

Parketa dzimšana Francijā
Tiek uzskatīts, ka parkets radies Francijas pilīs ap 1600. gadu. Iespējams, tas bija franču izgudrojums, taču ir versija, ka tradīcija ienāca Francijā jau 1530. gados līdz ar Katrīnu Mediči un viņas itāļu arhitektiem. Fontenblo pils tika veidota renesanses stilā, un ir ticams, ka parkets jau tika izmantots.
1620. gados Marija Mediči savā Luksemburgas pilī Parīzē lika ieklāt sarežģītu “Parquet Marquette” rakstu, kas izpildīts itāļu tehnikā. Luksemburgas pils tolaik tika uzskatīta par visietekmīgāko ēku Eiropā un būtiski veicināja parketa izplatību.

Versaļas zelta laikmets
No 1680. līdz 1789. gadam Versaļas pils kļuva par Francijas karaļa galmu, kur parkets tika izmantots ne tikai privātās istabās, bet arī plašās zālēs un salonos, aizstājot akmens grīdas.

Versaļā valdīja divi raksti:
- Chevron (Point de Hongrie) – parketa dēļi ar galiem, kas nogriezti 45° vai 60° leņķī, savienojoties veido precīzu un simetrisku “V” formu.
- Versailles paneļi – sarežģīti savienoti kvadrāti ar aristokrātisku raksturu.
Šie raksti ātri izplatījās visā Eiropā, īpaši Vācijā, kur bija senas un augstas kvalitātes kokapstrādes tradīcijas.

Parastā skujiņa (herringbone) bija īpaši izplatīta ziemeļu un centrālajā Vācijā, tostarp Hamburgā, Hanoverē un Berlīnē. Tā tika plaši izmantota 19. un 20. gadsimta sākuma pilsētu dzīvojamās ēkās (Altbau), skolās un sabiedriskās iestādēs, jo bija tehniski vienkāršāka un lētāka, bet joprojām eleganta.
Franču skuja (chevron) biežāk parādījās dienvidu Vācijā un reģionos ar spēcīgu franču kultūras ietekmi, piemēram, Bavārijā, Bādenē un reģionos pie Francijas robežas (Reina, Pfalca, Zāra). Šeit to bieži izmantoja greznos interjeros, pilsēs un reprezentatīvās ēkās, iedvesmojoties no Versaļas stila.
Lielbritānijas atturīgā gaume
Lielbritānija bija izņēmums parketa popularitātes vilnī.
Pirmais dokumentētais parkets tika ieklāts Denmark House Londonā un 1673. gadā Ham House karalienes guļamistabā, taču ārpus šādām īpašām rezidencēm tas nebija bieži sastopams.

1692. gada zīmējumā, kas attēlo Semjuela Pīpsa Londonas bibliotēku, redzamas vienkāršas, platas koka grīdas – pat turīgajās mājās tas bija ierasts risinājums. Parkets britiem bieži šķita pārāk “francisks” un saistīts ar rokoko smalkumu, kas Lielbritānijā nebija īpaši iecienīts.
Paklāji pret parketu
18. gadsimta Lielbritānijā plaši ieviesās paklāji, īpaši turīgajās mājsaimniecībās. Daudziem ir pārsteigums, ka paklāji tika ieklāti jau pirms 200–300 gadiem, bet tā bija norma. Tie aizstāja vajadzību pēc dekoratīvām koka grīdām.

Arhitekts Īzaks Vērs (Isaac Wear) 1754. gadā atzīmēja, ka “paklāju izmantošana lielā mērā ir aizstājusi grīdu dekorēšanu.” Šī tendence saglabājās līdz pat 19. gadsimtam, kad briti joprojām deva priekšroku paklājiem, kamēr pārējā Eiropā valdīja nemainīga pieķeršanās parketam.
“Angļu skujiņas” stāsts
Lai gan Lielbritānijā parkets nebija tik izplatīts kā Eiropā, tieši skujiņas raksts jeb “English herringbone” kļuva par britu interjeru vizītkarti:
- Plaša izmantošana: no retajām reizēm, kad parkets tika ieklāts, visbiežāk tas bija tieši skujiņas rakstā – sabiedriskās ēkās un greznās mājās.
- Vienkāršība un elegancija: šis raksts ir vizuāli pievilcīgs, bet mēreni izsmalcināts, lieliski saderot ar britu klasisko stilu.
- Atšķirība no franču chevron: “Chevron” rakstā dēļiem nogriež galus 45° vai 60° leņķī, savienojot plūstošas līnijas; “Angļu skujiņā” dēļi savienojas ar taisniem galiem, radot stingrāku un robustāku efektu.
- Nosaukuma iemesls: termins “English herringbone” nostiprinājās, lai atšķirtu šo konkrēto raksta formu, kas īpaši iecienīta Lielbritānijā. Tas nav britu izgudrojums, bet gan stila tradīcija.
19. gadsimts – renesanse un jaunie stili
Eiropā 19. gadsimta pirmajā pusē parkets iederējās dažādos arhitektūras virzienos – no neoklasicisma līdz neo-gotikai. Reformisti, kā Čārlzs Īstleiks, popularizēja vienkāršākus rakstus, un skujiņa kļuva par iecienītāko risinājumu gan visā Eiropā, gan arī daļā britu interjeru.
20.–21. gadsimts – modes maiņas un atdzimšana
Pēc Pirmā pasaules kara Eiropas valstis turpināja izmantot parketu, kamēr Lielbritānija atkal pārgāja uz paklājiem. Pēc Otrā pasaules kara parketu britu mājās gandrīz neredzēja, izņemot sabiedriskās telpās.
Pēdējās desmitgadēs parkets ir piedzīvojis uzvaras gājienu – tas atkal rotā gan modernus minimālisma interjerus, gan greznas telpas, kur chevron, skujiņa un Versaļas paneļi kļuvuši par neatņemamu dizaina akcentu.
Pateicoties modernām apstrādes metodēm un jau rūpnīcā sagatavotām virsmām, parketa ieklāšana ir kļuvusi ātrāka, precīzāka un pieejamāka nekā jebkad iepriekš. Tas vairs nav tikai meistaru ilgu mēnešu darbs karaļu pilīs – šodien ikviens var savās mājās radīt grīdu ar vēstures elpu un mūsdienu eleganci.
Ja agrāk parkets bija luksusa simbols, ko varēja atļauties tikai aristokrātija, tad tagad tas ir pieejams plašam cilvēku lokam, nezaudējot savu kvalitāti un prestižu.
Šodien parketu izvēlas gan klasisko vērtību cienītāji, gan modernā dizaina piekritēji, kas vēlas interjeram piešķirt siltumu un izteiksmīgu vizuālo raksturu.
Nākotnes tendences rāda, ka parkets kļūs vēl ilgtspējīgāks – arvien vairāk tiks izmantoti sertificēti, videi draudzīgi materiāli un dabīgas apstrādes metodes.
Populāri būs radoši rakstu salikumi, dažādu koku un toņu kombinācijas, kā arī lielgabarīta dēļi ar izteiktu faktūru (strukturēti vai "brushed"). Digitālās tehnoloģijas ļaus personalizēt parketa dizainu, radot unikālus rakstus, kas atspoguļo īpašnieka individualitāti.
Parkets mūsdienās ir ne tikai grīdas segums – tas ir dzīvs pierādījums tam, ka pat senas tradīcijas var nepārtraukti attīstīties un saglabāt savu nozīmi arī nākotnē.
Turpināsim cienīt un mīlēt parketa grīdas.